تبلیغات
کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشكی رفسنجان

کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشكی رفسنجان
 
قالب وبلاگ

2- آخرت      

   از نامهای دیگر قیامت در قرآن ، «آخرت» است .به قیامت ،‌ آخرت نیز گفته می شود به این خاطر كه چهرة اُخرای عالم است . ...
 

3- معاد      

      به قیامت ، «معاد» گفته می شود ، از آن جهت كه «محل بازگشت» است ... 

               2- آخرت      

   از نامهای دیگر قیامت در قرآن ، «آخرت» است . (و الدار آلاخره خیر للذین یتقون : اعراف/69) . به قیامت ،‌ آخرت گفته می شود به این خاطر كه چهرة اُخرای عالم است . عالم هستی دارای مُلك و ملكوت است . آنچه ما از این عالم می بینیم فقط صورت و انعكاس نوری اشیاء موجود در عالَم است ، ما حتی مُلك را هم نمی بینیم ؛ چرا كه لازمه دیدن مُلك ، مشاهدة ملكوت است . در مورد معرفت الهی نیز چنین است ، اول باید خدا را شناخت تا بتوان پیامبر را شناخت .

 لذا به ما توصیه شده است كه از خداوند چنین بخواهید : « اللهم عرفنی نفسَك ، فإنّك إن لم تعرّفنی نفسَك       لم أعرِفْ نبیَك ...» : خدایا اگر تو خودت را به من نشناسانی ، من پیامبرت را نخواهم شناخت .

      به همین خاطر فرمود حضرت ابراهیم (علیه السلام) برای شما اسوه است : «قد كانت لكم اسوه حسنه فی ابراهیم و الذین معه : ممتحنه/4 » زیرا ابراهیم (علیه السلام) ملكوت آسمانها و زمین را دید . «و كذلك نُرِیَ ابراهیم ملكوت السماوات و الارض : انعام /75»

      پس آخرت (چهره اُخرای عالم : ملكوت) الآن هم هست ، ولی ما نمی بینیم ولی پس از مرگ ، وقتی از این عالم رخت بربستیم و پرده ها كنار رفت، متوجه می شویم كه قیامت بود ولی ما نمی دیدیم ! چنانچه در آن روز خطاب به گنهكاران گفته می شود :

«لقد كنتَ فی غفله من هذا فكشفنا عنك غطاءك فبصرك الیوم حدید : ق/22» : (به او خطاب مى‏شود) تو از این غافل بودی، و ما پرده را از چشم تو كنار زدیم، و امروز چشمت كاملاً تیز بین است!‌

      آری، آنهایی كه به بافته های ذهنی و خیالات خود سرگرم شده و گرفتار دنیای مذموم شدند، از قیامت غافلند و وقتی چشمانشان باز می شود كه دیگر سودی برایشان نخواهد داشت .

      پس قیامت روز ظهور است ، نه روز حدوث ؛ روز ظهور آنچه قبلاً بوده است . كسانی كه در این دنیا كور بودند در آنجا نیز كور خواهند بود : « و من كان فی هذه اعمی فهو فی الاخره اعمی و اضل سبیلا : اسراء/72 » ؛       « و نحشره یوم القیامه أعمی:‌طه /124»

در مورد بهشتیان نیز چنین است :

...  می ‏گویند این همان است كه قبلا به ما روزی شده بود (كُلَّما رُزِقوا منها مِن ثمرهٍ رزقاً ، قالوا هذا الذی رُزِقنا مِن قبل و اُتوا به متشابهاً : بقره/25)

در نتیجه كسی كه الآن قیامت را ببیند و ببیند كه در همه حال با اعمالی كه انجام می دهد ، یا در بهشت است و یا در جهنم ، چنین شخصی لحظه‌ای غافل نمی‌ماند ، فرصت‌ها را لحظه‌ای از دست نمی‌دهد . 

3- معاد        

به قیامت ، «معاد» گفته می شود ، از آن جهت كه «محل بازگشت» است ؛ بازگشتن به جایی كه قبلاً آنجا بود . اگر كسی بخواهد برای اولین بار به جایی برود كه قبلاً در آنجا نبود ، می گویند «به آنجا رفت» یا «به اینجا آمد»، ولی هنگامی كه به جایی كه قبلاً آنجا بود برود ، نمی گویند «رفت» یا «آمد» بلكه می گویند : «به آنجا بازگشت».

ما نیز چون از آن جا ازعالم ملكوت ـ آمده‌ایم و قبلاً (در عالم ذر) آنجا بوده ایم ، دوباره به آنجابازخواهیم گشت . «إنّا لله و إنّا إلیه راجعون.»


[ پنجشنبه 21 مهر 1390 ] [ 12:05 ب.ظ ] [ الهام بردبار ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
.