تبلیغات
کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشكی رفسنجان

کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشكی رفسنجان
 
قالب وبلاگ

حقیقت قیامت : ‌نامهای قیامت در قرآن

 قیامت      

    به افعال انسان هایی كه سیر كمالی دارند ، «قیام» اطلاق می شود (به استناد آیه شریفة قل إنما أعظكم بواحده أن تقوموا لله مثنی و فرادی) . در سیر كمالی ، چون شخص سالك ، قائم به الله است ، لذا كمال انسانی در اثر این تكیه به خداوند محقق می شود و آن كمال ، قوام وجودی انسان است . اینكه می گویند : نماز را «اقامه» كنید ؛ برای آن است كه نماز مقوّم شما باشد ؛ تا نماز قوام وجودی انسان گردد.

به افعال انسان هایی كه سیر كمالی دارند ، «قیام» اطلاق می شود (به استناد آیه شریفة قل إنما أعظكم بواحده أن تقوموا لله مثنی و فرادی) . در سیر كمالی ، چون شخص سالك ، قائم به الله است ، لذا كمال انسانی در اثر این تكیه به خداوند محقق می شود و آن كمال ، قوام وجودی انسان است . اینكه می گویند : نماز را «اقامه» كنید ؛ برای آن است كه نماز مقوّم شما باشد ؛ تا نماز قوام وجودی شما باشد .

    حال اگر كسی در اثر عدم اتكاء به خداوند ، قوام وجودی پیدا نكرد ، چنین شخصی ، اصلاً انسان نیست ـ اگر چه عرفاً و به حمل شایع به وی انسان گفته می شود .ـ به همین خاطر به حركات و افعال انسان گناهكار قیام نمی گویند .

مطلب دیگر اینكه امام زمان (عج) امام انسان است، پس علت اینكه آن حضرت نمی آیند این است كه جز عده ای معدود، انسانی وجود ندارد تا آن حضرت برای آنان قیام كند .

   روایت شده است روزی یكی از اصحاب حضرت صادق (علیه السلام) به هنگام طواف خانه خدا از كثرت جمعیت حاجیان به وجد آمده و خوشحال بود و به آن حضرت عرض نمود : 

‌امسال حاجیان چقدر زیاد هستند! كه حضرت در جواب فرمود : « ما أكثر الضجیج و أقل الحجیج...» این طور نیست ، ضجه كنندگان زیادند و حاجیان كم ! آنگاه اشاره به آن شخص نمود كه از لابلای انگشتان آن حضرت به مردم نگاه كند ، پس با تعجب دید كه غیر از دو سه نفر ، اكثر آنها حیواناتی هستند كه به گِرد خانه خدا می گردند .

    از مطالب فوق اینگونه نتیجه گیری می شود كه وجه تسمیه قیامت ، «قیام مؤمنین» است . به قیامت ، قیامت می‌گویند زیرا در آن مؤمنان به سوی الله قیام می كنند .

منتهی اگر انسان توانست قیام كند ، قیامت را ـ حتی در این دنیا ـ می بیند :

« رو قیامت شو قیامت را ببین »

    همچنانكه حضرت امیر المؤمنین (علیه السلام) چنین بود و فرمود : « لو كُشِفَ الغِطاءُ ما ازدَدتُ یقیناً» : اگر پرده ها كنار روند ، ذره ای بر ایمان من افزوده نمی گردد . چرا كه آن حضرت همه چیز را دیده است ، چیزی بر او پنهان نیست تا اگر آشكار شود بر یقین او بیفزاید .

ادامه دارد...


[ چهارشنبه 6 مهر 1390 ] [ 10:24 ق.ظ ] [ الهام بردبار ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
.