تبلیغات
کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشكی رفسنجان

کانون قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشكی رفسنجان
 
قالب وبلاگ

 

در مطلب حاضر، حجة الاسلام و المسلمین محسن قرائتی به بیان نكته هایی از آیه 56 سوره احزاب درباره صلوات پرداخته اند.
« إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا » همانا خدا و فرشتگانش همواره بر پیامبر درود مى‏فرستند (خدا بذل رحمت خاص و فرشتگان توصیف و تقدیس مى‏كنند) اى كسانى كه ایمان آورده‏ اید بر او درود فرستید و سلام گویید، و كاملا تسلیم (فرمان او) باشید
.

نكات ظریفی در این آیه است :

1.       اگر می خواهید حرفتان اثر كند باید خودتان عمل كنید. خدا كه می خواهد دستور دهد و بخشنامه ای صادر كند، می گوید ببین خودم عمل می كنم «ان الله و ملائكته یصّلون». بعد بخشنامه می كند و دستور می دهد كه : «یا أیها الذین امنوا» شما هم «صلّوا». وقتی حرف انسان اثر می كند كه خودش هم به گفته اش عمل كند.

2.       اگر می خواهید دیگران دستورات تان را عمل كنند و یا مردم را به كاری دعوت كنید، افراد برجسته ای را كه عمل می كنند، مطرح كنید. می گوید : «ان الله و ملائكته». ملائكه ای كه با پروردگارشان مخالفت نمی كنند. «لا یعصون الله ما أمرهم» «المدبرات أمرا». ملائكه «یصلّون»، آن هایی كه بی گناه و معصومند «یصلّون»، آن وقت شمای گنهكار نمی خواهید صلوات بفرستید! بنابراین پس می گوید: الف) : «ان الله» یعنی خودم عمل می كنم، تو هم عمل كن. ب) : می گوید دست اندركاران و كارگزاران هستی عمل می كنند پس تو هم عمل كن «ان الله و ملائكته یصلون». «یصلّون»، فعل مضارع است و دلالت بر استمرار دارد یعنی خدا و فرشتگان پیوسته صلوات می فرستد. آن وقت تو یك لحظه نمی خواهی یك صلوات بفرستی.

3.       اگر خواستید مردم به حرف تان گوش فرادهند، آنها را با ادب و محترمانه صدا بزنید. نگفته است «یا ایها الناس، ان الله و ملائكته یصلّون علی النبی»؛ می گوید: «یا أیها الذین آمنوا». كلاس « یا أیها الذین آمنوا» بالاتر است. اگر می خواهید بچه تان بلند شود، بگو : حسن جان، آقازاده، عزیزم.

برای اینكه مردم به حرف تان گوش بدهند، احترام مردم را بالا ببرید. بعد می گوید: یا أیها الذین آمنوا «صلّوا». این «صلّوا»، یك نظام است كه یك بعد سیاسی هم دارد. می خواهد بگوید، حكومتی است كه رابطه بین رهبر و امت رابطه درود – درود است. به مردم می گوید: «یا أیها الذین آمنوا صلوا»، به رهبر می گوید: « خذ من اموالهم صدقه» و «صل». به او می گوید «صل»، به ما می گوید: «صلّوا». یعنی حكومتی حق است كه رابطه بین رهبر و امت، رابطه درود - درود باشد. اگر یکدیگر را لعنت كنند، جهنم است؛ «كلما دخلت امه لعنت أختها». یعنی نظامی حق است كه او به شما و شما هم به او صلوات بفرستید.

ما كه مدینه می رویم، خدا به پیغمبر می گوید : ای پیغمبر این هایی كه مدینه می آیند؛ قبل از آنكه به تو سلام كنند و بگویند «السلام علیك یا رسول الله»، تو به آنها سلام كن. آیه اش این است : «اذا جاءك الذین یؤمنون بآیاتنا فقل سلام علیكم». تو به مؤمنینی كه می آیند، سلام كن . تازه می گوید چون زائر تو هستند.

پشت سر كلمه «قل سلام علیكم» این جمله است : «كتب ربكم علی نفسه الرحمه». من هم واجب كردم كه به زائرهای تو رحمت بفرستند. خوب بعضی زوار مدینه نااهل اند، می گوید مهم نیست؛ «انه من عمل منكم سوءا بجهاله»، اگر این زوار دسته گلی هم آب دادند، اگر توبه كنند، این ها را می بخشم، «ثم تابوا و اصلحوا». (یا أیها الذین آمنوا صلّوا) بعد می گوید بعضی ها با زبان، صلوات می فرستند ولی در عمل كوتاه می آیند، می گوید نه؛ «صلوا علیه وسلموا» . هم «صلّوا» با زبان، هم «سلّموا» با عمل .
بعضی ها عمل می كنند ولی «و هم كارهون»، نماز می خوانند ولی «و هم كسالاً» نمازشان با كسالت است، زكات شان «و هم كارهون». می گوید : نه، اگر می خواهید با تمام وجود تسلیم شوید ؛ «صلّوا علیه و سلّموا تسلیما».
پس ببینید، آیه ای كه ما در مسجد برای صلوات فرستادن می خوانیم : «ان الله و ملائكته یصلّون علی النبی...»، خیلی از روی آن ساده رد می شویم، چند تا درس در آن بود :

ü        بخشنامه ای مؤثر است كه خود بخشنامه كننده، عمل كند.

ü        برای ایجاد انگیزه، سرشناسان را مطرح كنیم.

ü        برای ایجاد انگیزه، نام مردم را مؤدب ببریم؛ «یا أیها الذین آمنوا» .

به مردم بگویید اگر تو «صلّوا علیه»، پیغمبر هم «صل علیه» . شما «صلّوا» او هم «صل». رابطه طرفینی است. فقط ما صلوات نمی فرستیم، او هم صلوات می فرستد. اصلاً، خدا بر ما صلوات می فرستد. آیه داریم كه خداوند همیشه به مردم صلوات می فرستند. «و هو الذی یصلّی علیكم و ملائكته لیخرجكم من الظلمات الی النور». خدا هم صلوات می فرستد، این طور نیست كه تنها ما نماز بخوانیم. خدا می گوید : «اذكرونی اذكركم» طرفینی است. «صلّوا علیه» طرفینی است. هم با زبان «صلّوا» هم با عمل «سلّموا». و تسلیم تان هم عاشقانه، آگاهانه و آزادانه باشد.
بعضی ها را كه آدم، دوست شان دارد، می گوید: قربان شما. بعضی ها را كه خیلی دوست شان دارد، می گوید: قربان زلف هایت، قربان ابروهایت، قربان شكلت، قربان لباست، قربان كفشهایت، قربان خاك زیر كفشت. خدا در قرآن نسبت به پیغمبر چنین كاری كرده است؛ ببینید چه كرده است، می فرماید: «ثیابك (لباس تو)، قریتك، وجهك، صدرك، ظهرك، عنقك، عینیك، لاتجعل «یدك»، قلبك، نساءك و بناتك، لاتحرك به لسانك» بالای دویست دفعه هم گفته است : ربك، با آن كه خدا رب العالمین است.

این كه می گوید : «ربك، لسانك، ثیابك، قریتك، صدرك، عنقك، عینیك، وجهك» چه خبر است؟ این به خاطر این است كه پیغمبرش را خیلی عزیز دارد. خداوند در قرآن می فرماید : من این كاری كه انجام دادم فقط به خاطر گل روی تو كردم.

ü        قبله را عوض كردم «فلنولینك قبله ترضاها»، به خاطر گل روی تو.

ü        روز قیامت آنقدر ببخش «و لسوف یعطیك ربك فترضی». «ترضاها»، «فترضی» یعنی گل روی تو. در دنیا قبله عوض می شود و در آخرت هم مقام شفاعت. این مقام پیغمبر در قرآن است.


[ سه شنبه 18 مرداد 1390 ] [ 04:09 ق.ظ ] [ هادی اسکندری دامنه ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
.